bna
X
◀ terug naar overzicht

Integraal Kindcentrum (IKC) de Wegwijzer in Alkmaar

Omdat het bestaande gebouw van basisschool de Wegwijzer in de wijk Nieuw Overdie van onvoldoende kwaliteit is om te voldoen aan de eisen die tegenwoordig aan het basisonderwijs worden gesteld, wordt voor de school een nieuw gebouw ontworpen aan de Percivalstraat. De Wegwijzer valt onder de Stichting Alkmaarse Katholieke Scholen (SAKS). De ambitie van SAKS is om in Nieuw Overdie een Integraal Kindcentrum (IKC) te realiseren voor kinderen van 0 tot 13 jaar.
 
Het gebouw zal bestaan uit een gymzaal, peuter-/kinderopvang en een basisschool voor maximaal 250 leerlingen. Ze wordt zo compact mogelijk ontworpen en bestaat daarom uit twee lagen en is bijna vierkant. Het centrale hart wordt met een lichthof een vide ruimtelijk geënsceneerd en voorzien van daglicht. Voor de entree is in een laag bouwdeel gemaakt om zo een kindvriendelijke schaalsprong te maken. Deze zijde zal in samenhang de overgang vormen met het schoolplein en begeleid worden met een mee te verhuizen kunstwerk van Jaap Min.  
 
In de school zullen naast een aula/multifunctionele ruimte en ouder-/team ruimte drie ruime leerpleinen worden gemaakt (onder-, midden- en bovenbouw). Rondom de leerpleinen bevinden zich instructieruimtes met een open karakter. Wanneer hier de behoefte aan is, bijvoorbeeld bij instructie of het maken van toetsen, zijn deze ruimtes af te sluiten. De ruimtes zijn echter ook te openen richting het leerplein om maximaal gebruik te kunnen maken van de ruimte.
 
Bijzonder is de buurtfunctie van het gebouw. Zowel de school, de gymzaal en de pleinen zullen ook gebruikt worden voor en na schooltijd. De typische uitbreidingswijk uit de jaren 60 vraagt op deze plek een gebouw met een warme uitnodigende uitstraling. In contrast met de veel voorkomende grijze en wittinten kiezen we ervoor een rood baksteen gebouw te ontwerpen. Dit contrast zal wel een samenhang vinden met de rode pannendaken die op de naastgelegen rijwoningen voorkomen.      

Projectbeschrijving ▶